Preskočiť na hlavný obsah

Jiří Dvořák: Hávedník

Ilustrácie: Daniela Olejníková

Verše prebásnil: Erik Ondrejička

Artforum, 2015


Anotácia
Všade okolo nás je veľa živočíchov, ktoré väčšinou nevnímame alebo ich nevidíme, či ich vidieť radšej ani nechceme. Delíme sa s nimi o záhradu, byt, posteľ alebo aj o vlastnú kožu. Sojí za to dozvedieť sa, ako žijú, kto sú a aký je ich príbeh. Nepozerať na nich len ako na nechutnú háveď. Pozrieť na ne i očami vedca a niečo sa o nich, a aj o sebe, dozvedieť. 
V Hávedníku.

Idú blchy psie na človeka? Sú všetky mravce v hniezde súrodenci? Pamätá si motýľ niečo z čias, keď bol húsenicou? Dokáže si slimák opraviť poškodenú ulitu? Kde sa vzala povera o ucholakovi v uchu? Na tieto otázky a mnoho ďaľších vám odpovie Hávedník.


Hávedník je novinka českého vydavateľstva Baobab, ktorú u nás vydalo Artforum. Verím, že mená Jiří Dvořák a Daniela Olejníková vám nebudú neznáme (Jiří Dvořák je autorom kníh ako Rostlinopis alebo Jak zvířata spí. Daniela Olejníková je autorkou napríklad knihy Liek pre Vĺčika, o ktorej som už písala tu).

Keď som Hávedník prvý krát uvidela, pomyslela som si - KONEČNE! Konečne detská kniha v slovenčine. V poslednej dobe ma už začalo celkom deprimovať, že všetko čo sa mi páčilo, vyšlo len v češtine. Potešilo ma, že v slovenčine vyšla práve kniha encyklopedického charakteru a navyše od skvelého autora. Takých kníh je u nás ako šafranu. Dúfam, že Artforum pre nás chystá viac podobných prekvapení (taký Rostlinopis alebo Stromovka by v slovenčine určite potešili).

bez prebalu
prebal - plagát

Hávedník je zaujímavo riešený z vnútra i z vonka. Po rozložení papierového prebalu dostanete plagát s postupom ako postaviť hotel pre hmyz. Teda akúsi debničku, vďaka ktorej budete môcť hmyz pozorovať. 


predná predsádka
A čo je dnu? Hávede od výmyslu sveta. Pekne podľa abecedy zoradené, vtipne popísané (nie je to žiadna suchopárna encyklopédia), tu a tam oživené básničkou. Niektoré hávede sú na stranu, iné na dve, pri každej minimálne jedna zaujímavá dobrá otázka, či veríte tomu s odpoveďami, ktoré vám budú vŕtať v hlave. Ako v každej encyklopédii aj v tejto na konci nájdete register pojmov, ktorý vám zjednoduší vyhľadávanie konkrétnych informácií.
Okrem bežných hmyzov si v Hávedníku môžete čo to prečítať aj o víruse chrípky, spavej chorobe, či zubnom kaze. 
Jiří Dvořák o každej hávedi vytvoril akýsi príbeh, takže knihu si môžete kľudne prečítať aj večer pred spaním. Aj keď... neviem, či by som potom zaspala :-D 

Knihu ilustrovala technikou linorytu Daniela Olejníková, ktorý oživila priam bláznivými neónovými farbami. 





Mimi je na Hávedník ešte malá, no ako som písala tento článok sa zobudila a zišla za mnou do obývačky. Hneď si všimla, že píšem o niečom čo nepozná a tak som jej knihu ukázala. Text samozrejme nevydržala počúvať, no ilustrácie sa jej páčili. Popritom ako si ich so záujmom prezerela, som jej prerozprávala nejaké informácie z knihy. Takže ju môžete „čítať" aj s kľudne menšími deťmi.







  





Na záver slová Jiřího Dvořáka:

„Každý z nás má doma malou, ale docela početnou zoologickou zahradu. Chová v ní mouchy, pavouky, octomilky... ano, někdy i blechy nebo vši. Jenže v téhle zoo chybějí popisky. Což je škoda, protože každý z těch malých živočichů má svůj příběh. Tak mě napadlo je sepsat – a vyšel mi ilustrovaný průvodce pavilonem havěti. Doufám, že bude bavit děti i jejich rodiče. A že se při čtení nebudou moc drbat. Po havěti se většinou oháníme, vyháníme ji a hubíme – často hlavně proto, že ji neznáme. Ten, kdo by se podíval zblízka, ale zjistí, že havěť může být hezká – jen si (když vám to dovolí) prohlédněte sršeň! A vlastně i docela sympatická, jako škvoři, světlušky... nebo moje oblíbené vosy. A taky možná přijde na to, že ta nejhavěťovatější havěť na Zemi se jmenuje člověk rozumný. I když v téhle knížce nemá samostatnou kapitolu."

Komentáre

  1. najlepsie! super recenzia Zdeni. tiez dufam, ze sa zacne vydavat viac zaujimavych knih.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ďakujem :-* Veru, hádam sa dožijeme :-D Najviac ma dostalo, že skvelé slovenské ilustrátorky urobia nové knihy a šup, čeština :-( Aj keď...na jednu stranu chápem, väčší trh, viac možností, no takto by to nemalo byť.

      Odstrániť
    2. Presne toto aj mňa zarmucuje a bohužiaľ netýka sa to len detských, ale aj odborných a "dospeláckych" kníh škoda, preškoda, ale snáď nám svitne na lepšie časy :-)

      Odstrániť
  2. výborná recenzia a hlavne ma potešili fotky z knižky, takto viem, že ju chcem :)

    OdpovedaťOdstrániť

Zverejnenie komentára