Preskočiť na hlavný obsah

Ľuboslav Paľo: Haló, haló, pani Mačka!

Detské knihy pre Mimi väčšinou vyberám LEN na základe ilustrácií. Verím, že kvalitné ilustrácie v detských knihách sú zároveň zárukou kvalitného obsahu a naopak. Krikľavé, prvoplánové knižné ilustrácie zaručujú akurát tak brak na poli detskej literatúry.


Knihu Haló, haló, pani Mačka! som kupovala podobne. Dcérka bola na ňu ešte malá, no ja som bola natoľko očarená ilustráciami Ľuboslava Paľa... Skrátka som ju musela mať! A urobila som dobre, pretože dnes sa dá už len ťažko zohnať.


Približne rok čakala, kým na ňu Mimi dorastie. A potom prišiel deň keď som upratovala moju tajnú skrýšu, v ktorej mám odložené detské knihy do budúcna (lebo čo keď by ich vypredali, zmizli z povrchu zemského všetky kníhkupectvá, prípadne by sa stala nejaká iná katastrofálna udalosť a knihu by som si už nemohla kúpiť) a zrazu mi cez plece nakuklo moje dieťa najdrahšie. Z knihy Haló, haló, pani Mačka! vytŕčal síce iba kúsok, no Mimi ho hneď zbadala a nedalo sa inak. Musela som jej ju ukázať. Už obálka dcérku zaujala, nevedela z nej spustiť zrak.


A tak sme utekali do izby, kde sme stále dokola čítali tento príbeh. Príbeh myšiakov-bračekovcov Tima a Pima, pani Mačky a priateľa myšacích hrdinov Ježa.
Bolo úžasné dcérku sledovať. Na tváričke sa jej odzrkadľovali emócie, ktoré pri čítaní prežívala. Na začiatku to bola radosť z oblohy a slniečka, potom napätie z naháňačky, starosť o Ježa a nakoniec strach z pani Mačky, ktorá na Tima a Pima striehla spoza plota.




Mimi má najradšej časť kde jež plače, lebo sám nevládze odniesť košík s ovocím a hrozí, že mu na zimu ostane komôrka prázdna. Zakaždým Ježa hladká po hlave a hovorí mu, aby neplakal. Priznám sa, že ma veľmi prekvapila tým, aký silný pocit súcitu a pomoci druhým v nej tento moment vyvolal.

Pri čítaní Haló, haló, pani Mačka! som si viac ako pri iných knihách uvedomila dôležitosť ilustrácií v detských knihách. Práve ilustrácie Ľuboslava Paľa napomohli k tomu, že Mimi sa do príbehu Tima a Pima vžila tak, ako keby ju a nie myšiakov-bračekovcov naháňala pani Mačka.




A toto je naša výbava pri čítaní Haló, haló, pani Mačka!




Haló, haló, pani Mačka!
Text a ilustrácie: Ľuboslav Paľo
Bratislava, Artforum 2006


Komentáre