Preskočiť na hlavný obsah

Anita Ganeri: Zem za 30 sekúnd, Mýty za 30 sekúnd

Vo vydavateľstve Slovart teraz vychádza séria detských encyklopédií s podtitulom za 30 sekúnd. Zatiaľ vyšli Zem za 30 sekúnd, Mýty za 30 sekúnd a Ľudské telo za 30 sekúnd. Vo februári 2018 majú vyjsť Vedecké objavy za 30 sekúnd a Staroveký Egypt za 30 sekúnd. V angličtine je ich ale ešte viac - o vesmíre, o oceánoch, o počasí, o vynálezoch, o mozgu, o hmyze aj o Leonardovi Da Vinci.



Do našej detskej knižnice som vybrala Zem za 30 sekúnd a Mýty za 30 sekúnd. O ľudskom tele som nevzala, lebo máme doma dosť kníh s touto témou a keďže teraz vychádza kopa krásnych kníh, človek musí trochu kalkulovať. Však to poznáte. Časom by som však chcela mať zbierku kompletnú, lebo sú to naozaj vydarené detské encyklopédie.


Autori a ilustrátori sa na týchto knihách menia, no zhodou okolností na knihách Zem za 30 sekúnd aj Mýty za 30 sekúnd, ktoré som vybrala, pracovala Anita Ganeri a ilustroval ich Melvyn Evans. Obaja sú angličania, Anita Ganeri je autorkou mnohých encyklopédií, u nás je známa najmä vďaka sérii Hrozný zemepis, Melvyn Evans ilustruje knihy pre deti aj dospelých. Jeho práce sa mi zapáčili na prvý pohľad a aj Mimi ohodnotila knihy slovami: majú krásne obrázky.


Tieto encyklopédie majú spoločnú štruktúru. Všetky obsahujú poznatky, ktoré je dieťa schopné prečítať za pol minúty, čiže ide o krátke a stručné informácie. Ďalej je v každej knihe 30 faktov na danú tému a tieto fakty sú rozdelené do rôznych oblastí. Okrem toho v nich nájdete 3-sekundové pointy, čiže akési zhrnutie problematiky do jednej vety, 3-minútové výzvy, čo sú zas akési experimenty, ktoré si deti môžu samé zrealizovať a ako v každej dobrej encyklopédii aj v týchto nájdete slovník a register pojmov. Čítajú sa ľahko, sú pútavé a zábavné.


Zem za 30 sekúnd sa venuje týmto oblastiam:
Zem v priestore
Zloženie Zeme
Počasie a podnebie
Vodný svet
Úžasné ekosystémy
Budúcnosť Zeme


Nechcem sa chváliť, ale vedela som, že z tejto encyklopédie bude Mimi nadšená a tak sa aj stalo, pretože ju zaujíma všetko okolo našej planéty. V poslednom období najmä prírodné katastrofy, pretože na letnej dovolenke sme zažili naozaj silnú búrku a následne potopu, padali otázky typu Ako vzniká blesk? Ako vzniká dážď a sneh? Rozprávali sme si o hurikánoch, cunami, o tom, že pitná voda sa môže minúť a podobne. Takže kniha Zem za 30 sekúnd nám padla akurát vhod. 


Možno by ste povedali, že tieto encyklopédie sú vhodné skôr pre väčšie deti. S tým súhlasím, viem si predstaviť, že najväčší úžitok z nich budú mať deti na prvom stupni základných škôl. Doma však máme veľa kníh určených pre väčšie deti, ale so správnym prístupom sa dajú čítať oveľa skôr. 


Veľkou výhodou týchto encyklopédií sú ilustrácie. Ako ste si všimli na fotkách, vždy na jednej dvojstrane je jeden fakt, pričom ilustrácie sú na pravej strane a samotný text na ľavej. Ilustrácie sú dostatočne veľké a výstižné. Preto s menšími deťmi v podstate stačí opisovať obrázky a informácie im postupne nabaľovať. 



O knihe Mýty za 30 sekúnd už len kratšie, keďže štruktúra je rovnaká.  Ako už samotný názov napovedá, v tejto encyklopédii pôjde o mytológiu. Obsahuje tieto oblasti:
Mýty o stvorení sveta
Bohovia a bohyne
Hrdinovia a zloduchovia
Úlohy a dobrodružstvá
Zem, voda a nebo
Netvory a príšery


Vysvetľovať Mimi niektoré veci v tejto encyklopédii je náročnejšie, takže sa pri čítaní rýchlejšie unaví. Vôbec mi to však nevadí, bez hanby sa priznávam, že prvotný impulz ku kúpe bol ten, že si ju chcem prečítať ja. O mnohých mýtoch a legendách som nikdy nepočula. Grécku a rímsku mytológiu poznám, no v tejto knihe nájdete aj severskú, japonskú, austrálsku, africkú, či írsku mytológiu. Som z nej nadšená a ak vám to nebude vadiť, týmto končím a idem si čítať 😄







Komentáre

  1. Vďaka veľká za recenzie ;-) Hlavne tá Zem vyzerá super ;-) o Zemi máme doma len veľmi odborné knihy, táto vyzerá taká deťom prístupnejšia.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Jj, ilustracie ma naozaj putave, Mimi sa vcera od nej nevedela odtrhnut a ked ju aj necitala, tak ju mala aspon polozenu vedla seba :-D

      Odstrániť
  2. Dakujem za zaujimavy tip. Spominali ste v uvode knizky o ludskom tele. Ktore by ste mi odporucili pre 5 rocnu citatelku?

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Vyd. Svojtka ma pekne okienkove knihy o ludskom tele. A kazdym dnom vyjde jedna, ktora sa bude presvecovat baterkou. Tu chcem mojej kupit 😊

      Odstrániť
  3. prosím, už vyšla tá kniha ktorá sa presvecuje baterkou? Ako sa volá?

    OdpovedaťOdstrániť

Zverejnenie komentára